close
تبلیغات در اینترنت

تصویر ثابت

ابزار هدایت به بالای صفحه

آشنایی با جنگ روانی...

آخرین ارسال های انجمن

عنوان پاسخ بازدید توسط
11 2279 reza
1 605 khanevadehh
3 1828 khanevadehh
1 1058 khanevadehh
0 399 hosna
0 391 hosna
0 348 hosna
0 316 hosna
0 322 yasamin
0 394 yasamin

آشنایی با جنگ روانی...

دسته بندی: متفرقه,
209 بازدید

عملیات روانی چیست و ابزار ها و راهکارهای آن کدامند ؟
عملیات روانی عبارتست از استفاده دقیق و طراحی شده از تبلیغات و سایر امکانات به منظور تأثیرگذاری بر افکار، احساسات، تمایلات و رفتار گروه و جامعه هدف
در دنیای امروز دیگر سیاستمداران و صاحبان قدرت کمتر در فکر جنگ های نظامی و مبارزات خشن هستند بلکه آنها به این نتیجه رسیده اند که با فریب افکار عمومی می توان به هر هدف دست نیافتنی دست یافت.
در عصر حاضر دیگر نمی توان به شمشیر و توپ و تانک و موشک دل خوش کرد. امروز صاحبان قدرت از سلاحی استفاده می کنند که از هر جنگ افزاری برتر است « سلاحی بنام عملیات روانی » آنها دیگر در پی جان انسانها نیستند بلکه به مغزهای آنان می اندیشند .

http://mohebinsalam.ir/mohebin-dl.ir/edameh20.gif

نمونه بارز عملیات روانی در جنگهای سنتی صدر اسلام حیله ی بر سر نیزه کردن قرآنها که توسط عمروعاص طراحی و منجر به شکست خوردن سپاه در حال پیروزحضرت علی (ع) شد می توان اشاره کرد.
امروزه جنگ روانی از کارآمدترین ، پویاترین و در عین حال خطرناکترین جنگها شمرده می شود و یکی از مؤثرترین ابزارها در جنگها به حساب می آید ، زیرا اندیشه ، بینش ، عقل و در نهایت رفتار نیروهای درگیر و مخاطبان را مورد هدف قرار می دهد . روحیه آنان را خدشه دار می کند تا عزم و اراده جنگی آنان را سست و متزلزل ساخته و در نهایت به سوی شکست و یا تسلیم سوق می دهد .
در همین زمینه « مارشال رومل » یکی از فرماندهان آلمانی می گوید : فرمانده موفق کسی است که قبل از جسم دشمنانش به عقل آنان فائق و مسلط گردد بنابراین در عملیات روانی چون دشمن افکار مخاطبین را برای برآورده شدن مقاصد و اهداف خود همراه می سازد یکی از موثرترین جنگ افزارهای در جنگهای عصر حاضر است . و ما ناچاریم تا با عناصر تشکیل دهنده این جنگ آشنا شده و تکنیکها و اهداف آن را بشناسیم تا هم بتوانیم بموقع آن را دفع کنیم یا در برابر آن مقاومت نمائیم و در مواقع ضروری از همان طریق ضرباتی را به دشمن وارد نمائیم .

تاریخچه عملیات روانی
قدمت عملیات روانی به اندازه قدمت بشری است تاریخ پر از حوادثی است که می توان جهت روشن ساختن و توضیح کاربرد عملیات روانی ارائه کرد و از بارزترین نمونه های این جنگ در صدر اسلام انتشار خبر رحلت حضرت رسول ( ص ) که کفار این را دستاویز قرار داده و شروع به آغاز جنگ روانی بر ضد مسلمانان نموده و مدعی شدند که اسلام پایان یافته و دیگر رهبری برای آنان یافت نخواهد شد تا اینکه خلیفه اول خطبه معروف را ایراد نمود که " هر کس محمد ( ص ) را می پرستد بداند که محمد ( ص ) مرده است و هر کس خدا را می پرستد بداند که خدا زنده است و نمی میرد و به این شکل غائله را به نفع مسلمانان تغییر داد " و می توان نمونه های بسیاری را در تاریخ از این قبیل مثال زد اگر چه سیاستمداران روزگارهای پیشین به طور تجربی می دانستند که چه گفته ها و اعمالی انسانها را به حرکت در می آورد اما امروزه پیشرفت علم توانسته است بسیاری از نیروی خارجی را به تسخیر مخلوق بشری در آورد به گونه ای که بشر با نظم دادن آن بهتر و آسانتر اهداف خود را در این خصوص به پیش ببرد .
همچنین اگر بخواهیم تاریخچه عملیات روانی در قرن معاصر را مورد اشاره قرار دهیم از جنگ جهانی اول و دوم این اصطلاح بیشتر سر زبانها افتاد و در این جنگها ابتدا آلمانها بودند که با همان جمله معروف هیتلر که نژاد ژرمن نژاد برتر است با این ترفند توانستند ملت خود را متقاعد کنند که به جنگی تجاوزگرانه راضی شوند و در ابتدا با استفاده از همین ترفند آلمانها به پیروزیهای بزرگی نائل شدند .
خلاصه اینکه نمی توان مدعی شد که این جنگ چیز جدیدی است ، چرا که قدمت آن به قدمت تاریخ است . اختلاف ظاهری این جنگ با آنچه در گذشته وجود داشته ، تنها در وسایل مورد استفاده و کاربرد آن است و هنوز هدف آن ، تأثیر بر ذهن دشمن و از بین بردن روحیه اوست .

برخی شیوه ها و تکنیک های عملیات روانی
1- تحریف : دنیای واقعیت ها برای تمام مردم یکسان نیست آنچه ما آن را واقعی یا تحریف شده می دانیم به تجربه های گذشته ما و خواست های کنونی و امیدهای آینده ما بستگی دارد. تحریف طیف وسیعی از دروغ، کتمان حقایق را دربر می گیرد و به شکل تحقیر و بی ارزش کردن مخالفان جلوه گر می شود .
2- تطمیع : اصولاً طمع ، محرک نیرومندی بشمار می رود و در بسیاری از مواقع، پاداش می تواند مخاطبان را به دگرگونی علایق، مقاصد و راهکارهایشان تشویق و آنان را تطمیع کند. گاهی بدنبال نتایج پاداش حساب شده و مفید، دشمنان سابق به نیروهای بی هدف و یا به دوستان خوبی تبدیل می شوند.
3-روشنگری : این روش شامل ارائه حقایق و آشنا ساختن مخاطبان با اهدافی است که باید در پیش گیرند. به عبارتی در این روش، تلاش بر اینست تا درکی منحرف و نامتوازن مخاطبان با حقیقت همسان و هماهنگ شود.
4- ترس و ارعاب : یکی از روشهای مؤثر و کارآمد است که از دیرباز مورد استفاده طرف های درگیر و متخاصم بوده است. این شیوه به منظور تضعیف روحیه و سست کردن اراده طرف مقابل صورت می پذیرد. مجریان عملیات روانی ضمن تهدید و رساندن مخاطبان با بهانه ها و دسیسه های گوناگون به آنان چنین القاء می کنند که خطرها و صدمه های قطعی فراوانی بر سرراه آنان کمین کرده است. بعنوان مثال : در سطح بین المللی می توان به تهدید به حمله و مانورهای عملیاتی اشاره کرد .
5- القای غیرمستقیم : این روش معمولاً زمانی بکار می رود که مخاطبان نسبت به دریافت مستقیم پیام و اطلاعات، از خود مقاومت نشان می دهند. در این شیوه متخصصان عملیات روانی بدون موضع گیری آشکار، منظور خود را به مخاطبان منتقل می کنند. به عبارتی آنان منظور خود را در قالب موضوعاتی به ظاهر بی ارتباط و یا دو پهلو بیان می کنند و این روش تا زمانی کارساز است که مخاطبان نسبت به موضوع از خود حساسیت نشان دهند در غیر اینصورت نتیجه عکس می دهد. بعنوان مثال :Consign the Destiny of idrael to lore tribeسرنوشت اسرائیل را به دست لرها بسپارید.
6- شایعه : عبارتست از انتقال پیام یا خبر از طریق شفاهی که در اندک زمان محدودی ، می تواند در سطح وسیعی انتشار یابد بدون آنکه منبع آن شناخته شود. شایعه در جنگهای روانی نقش مؤثری دارد، شایعه می تواند برای تخریب روحیه و گسترش بی اعتمادی و تفرقه میان نیروهای دشمن و متحدان آنها بکارگرفته شود. بعنوان مثال : در جنگ احد دشمن با این شایعه که پیامبر خدا (ص) به قتل رسیده خواست تا در تضعیف روحیه یاران پیامبر اقدامی کرده باشد و جنگ را به نفع خود پایان دهند.
7- اغراق و مبالغه : در این روش نقاط ضعف کوچک و بی اهمیتی که می تواند با تدبیری مختصر حل و برطرف شود به وسیله نیروهای طرف مقابل به صورت نواقصی بزرگ و غیرقابل حل جلوه گر می شود و با بزرگنمایی هر چه بیشتر به نمایش در می آید. اغراق و مبالغه نه تنها می تواند در جهت بزرگ نشان دادن نقاط ضعیف باشد بلکه می تواند از اهمیت تواناییها و قابلیتها نیز بکاهد و از طریق کوچک جلوه دادن نقاط مثبت صورت پذیرد.
8- تشجیع : در این روش تلاش می شود تا شور و شوق مخاطبان برای رسیدن به اهداف مورد نظر برانگیخته و عواطف و احساسات و رفتار آنان در این زمینه تقویت شود . مانند تحریک حس دفاع از دین، وطن، نژاد و قوم و یا تقویت حس تنفر از دشمن متجاوز
9- تبخیر : در اینجا شایعاتی بی اساس همراه با واقعیت های حقیقی بصورت ترکیبی پخش می شود به طوری که پیام گیران نتوانند آنها را از یکدیگر تشخیص دهند. مثل رادیو بی بی سی که 80 درصد پیامهایش درست و 20 درصد دروغ است.
10- برچسب زدن : بر اساس این تکنیک رسانه ها واژه های مختلف را به صفات مثبت و یا منفی تبدیل می کنند و آنها را به افراد و یا نهادهای مختلف نسبت می دهند. گاهی هدف از این عملکرد آنست که ایده ، فکر و یا گروهی محکوم شوند. مثل گروه عبدالمالک ریگی که از جندالله به جندالشیطان شهرت یافتند.
11- قطره چکانی : در این روش دشمن یک داستان یا سناریو را پخش می کند و بعد در اختیار مخاطب قرار می گیرد . مانند مرگ ندا آقا سلطان ، در این روش اینگونه است که اسناد و مدارک را یک دفعه رو نمی کنند و بتدریج اطلاعات را جلو می برند.نقش رسانه در عملیات روانی و افکار عمومی
همانگونه که در عملیات نظامی استفاده از مهمات جنگی تنها هنگامی امکانپذیر خواهد بود که آلات و ادوات مربوط نیز در اختیار باشد ، در عملیات روانی آنچه قرار است به اذهان عمومی القاء شود رسانه است. آینده نشان دهنده قدرت اعجاب برانگیز رسانه ها و دستگاههای خبری و تبلیغاتی جهان خواهد بود. بهترین مطلوب ترین رسانه برای عملیات روانی، رسانه ای است که مورد اعتماد مخاطبان باشد. تاکید بر ریزه کاریها و قرینه پردازیها و همچنین همراه کردن موضوع اصلی عملیات روانی با انبوهی از اخبار و گزارشهای صحیح و قابل قبول از جمله شگردهای رایجی است که امروزه توسط طراحان عملیات روانی به منظور افزایش ضریب اطمینان مردم نسبت به آن رسانه ها می باشد.

دیدن این مطالب نیز به شما توصیه میشود

دیدگاه شما از مطلب بالا چیست؟

نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتی

به نکات زیر توجه کنید

  • پسورد کلیه فایل ها عبارت "http://mohebin-dl.ir/" می باشد.
  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.